Een absolute must-have voor je eigen salon is het hebben van een geweldig team. Je team is het gezicht van je salon. Ze bepalen je merk en kunnen je bedrijf maken of breken. Heb je een betrokken, gemotiveerd en samenhangend team dat op één lijn zit met jouw visie voor de salon, dan ben je klaar om te groeien en bloeien!
5 belangrijke tips
1. Neem de juiste mensen in dienst
Ja, dat klinkt als een open deur, maar het is nog niet zo makkelijk. Het is belangrijk om een duidelijk wervingsproces te hebben, wat zoek jij precies in een medewerker? Vraag aan je huidige teamleden of ze misschien kappers/schoonheidsspecialisten kennen die geïnteresseerd zouden zijn om met je team samen te werken. Als jouw teamleden hun werk en de salon leuk vinden, zullen ze mensen aanbevelen.
Als je vervolgens sollicitatiegesprekken hebt gevoerd, vertrouw dan niet enkel op je gevoel. Als je een kandidaat serieus overweeg, zorg er dan ook voor dat je met hun voormalige werkgever praat. Ten slotte is het goed om naar de houding van een kandidaat te kijken: past deze bij jouw visie? Vaardigheden kunnen getraind worden, houding niet.
2. Zorg voor goede training
Investeer in training, zo laat je zien dat je waarde hecht aan jouw team en hun ontwikkeling. Dit betekent dat je meer kans hebt om huidige werknemers te behouden en nieuwe talenten aan te trekken. Het is belangrijk je nieuwe teamleden een krachtige eerste training te geven: maak ze wegwijs in jouw salon, de richtlijnen, de werkwijze en de salonsoftware. Biedt vervolgens meerdere keren in het jaar extra trainingen of bijscholingen aan. Continue training om je team bij te scholen, resulteert in meer voldoening, betere kwaliteit en motivatie.
3. Systemen en procedures
Waarschijnlijk heb je voor jouw salon verschillende systemen en procedures uitgedacht. Het is belangrijk om deze met jouw team te delen en consistent te handhaven. Dit zorgt uiteindelijk voor het opbouwen van je goede reputatie, het behoudt bestaande klanten en zorgt ervoor dat het hele team op hetzelfde niveau blijft werken.
4. Doelen, prestaties en feedback
Doelen zijn het belangrijkste onderdeel van groei. Je doelen moeten specifiek, meetbaar en haalbaar zijn. Doelen zorgen ervoor dat iedereen op één lijn zit. Tevens zijn ze een geweldige manier om je team te motiveren. Wanneer je doelen stelt voor je personeel, dan is het ook belangrijk om functioneringsgesprekken te voeren. Zo kun je doelen en prestaties evalueren en geef je elk teamlid de mogelijkheid om feedback te ontvangen: of het nu lof is voor een goede bijdrage, of misschien suggesties voor verbetering.
5. Motivatie en connectie
Door je team te betrekken bij besluitvorming voelen ze zich een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Je team de erkenning en beloning te geven die ze verdienen, resulteert in enthousiasme. Wanneer een teamlid uitstekend werk levert of een doel bereikt heeft, dan moet je dat ook benoemen en vieren.
Naast enthousiasme is het ook goed om te zorgen voor connectie met je team. Organiseer af en toe een gezellige borrel of een teamuitje. Er zijn een tal van activiteiten die je met je team kunt doen om communicatie met elkaar te bevorderen en zo echt te “connecten”. Denk aan een kookworkshop, een survival-uitje of een team-fotoshoot.
Onderschat nooit de waarde van een geweldig team! Zorg voor je medewerkers en zij zullen voor jouw salon zorgen.