Het lijkt wel of iedereen ermee bezig is: aandacht op socialmedia krijgen. Maar hoe kun je dit, als saloneigenaar, nu het beste aanpakken? Hoe krijg je aandacht van jouw klanten? De sleutel is het creëren van aandacht trekkende inhoud die aanslaat bij jouw klanten en hen naar jouw salonlokken (weg van de concurrent). Wij hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet.
1. Denk als een klant: Hier kunnen we kort maar kracht over zijn: voor al jouw uitingen op social media geldt de cruciale regel: denk als een klant. Wat zouden jouw klanten willen weten? Wat willen jouw klanten zien of ervaren? Welke inhoud waarderen ze het meest? Wij zijn van mening dat als je de inhoud op social media richt op de klant en deze deel laat uitmaken van zijn/haarervaring het niet mis kan gaan.
2. Voor en na foto’s: Dit is een geweldige manier om een gesprek op social media te beginnen en jouw salon te promoten. Door het delen van voor en na foto’s van je werk heb je een up-to-date portfolio en je laat jouw expertise en vaardigheden zien. Bijkomende voordelen van voor en na foto’s zijn: Met bewijs van je werk zullen potentiële klanten meer vertrouwen hebben in de kwaliteit van jouw salon, het kan zorgen voor meer reviews, het creëert een krachtig verhaal door middel van foto’s die in het hoofd van klanten blijft hangen Belangrijk: Zorg wel voor toestemming van klanten om hun foto te mogen delen. Vergeet klanten niet te taggen en aan te moedigen de post zelf ook te delen op social media. Post een boeking link op je profiel, zodat nieuwe klanten meteen een behandeling kunnen boeken!
3. Videomarketing: We kunnen er niet meer omheen: video content is fundamenteel onderdeel geworden van marketing. Je hoeft niet technisch onderlegd te zijn om goede video content te maken, video’s met een zelfgemaakte vibe worden juist als authentiek ervaren. Voorbeeld van video content die jij in jouw salon kunt maken:
- Tutorials en demo’s voor producten of diensten
- Beelden achter de schermen
- Voor en na transformaties
- Reviews van klanten
4. Laat jouw team zien: Jij weet wel hoe goed jouw team is, maar weten jouw klanten dat ook? Maak je bedrijf menselijker en help klanten een band met jouw team op te bouwen: deel de vaardigheden en prestaties van jouw medewerkers online.Heeft een medewerker een cursus of opleiding succesvol afgerond? Deel deze expertise. Nieuwe medewerker aangenomen? Verwelkom hem/haar online en stel hem/haar aan je volgers voor. Mijlpaal? Vier het online met jouw team en jouw klanten.
5. Deel recensies: Bewijzen dat jij de beste bent in wat je doet, en dat andere mensen die gebruik hebben gemaakt van jouw diensten een positieve ervaring hebben gehad? Deel de reviews over jouw salon! Het helpt vertrouwen scheppen en dat is vooral voor kleinere bedrijven heel belangrijk. Bijna 95% van consumenten leest online reviews van lokale bedrijven en ruim 90% geeft toe bedrijven met lage beoordelingen te vermijden.Interessant! Reviews zijn dus heel belangrijk en goede reviews moet je dus zeker delen. Moedig klanten in jouw salon ook actief aan om een recensie te schrijven op een review platform. Daarna kun jij het delen op social media.
6. Live Q&A: Deze laatste tip kost wel wat tijd en voorbereiding, maar het is een hele goede manier om quality time met jouw (potentiële) klanten door te brengen. Het is bovendien authentiek en heel dynamisch. Je hebt het waarschijnlijk al wel eens op social media voorbij zien komen: een live Q&A(vraag en antwoord sessie). Heeft jouw salon al redelijk wat volgers? Dan is het zeker een aanrader om zelf een live Q&A te organiseren. Hoe ga je vervolgens te werk?
- Bedenk over welke trend of expertise je het wilt gaan hebben. Of nodig een partner uit de branche uit om hem/haar te interviewen.
- Communiceer de Q&A ruim van tevoren, zodat volgers weten wanneer ze online moeten zijn. - Moedig volgers aan om vooraf alvast vragen testellen, zodat jij je voor kunt bereiden.
- Maak een back-up plan: vermijdt ongemakkelijke stiltes en bereid je voor op weinig vragen vanuit het publiek. Je kunt zelfvragen introduceren door te zeggen: “Sommige mensen vragen ons vaak…”.