De derde maandag van januari staat bekend als Blue Monday. Deze dag wordt gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. De gebruikelijke oorzaken voor een neerslachtig gevoel op die dag zijn factoren zoals slecht weer, slinkende banksaldo’s en mislukte goede voornemens. Maar voor iemand die worstelt met psychische problemen is het gewoon een dag van het jaar. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 6 werknemers problemen als angst, slecht humeur en stress ervaart op het werk. Ook blijkt in Nederland bij ruim 1/3 van het werk gerelateerd verzuim en verloren productieve dagen op het werk dat werkstress de belangrijkste oorzaak was. Dit heeft persoonlijke gevolgen voor medewerkers, maar ook economische gevolgen voor jou als salon eigenaar. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat jouw werknemers goed in hun vel zitten en niet uitvallen door psychische klachten. Zo heb jij een positief, gemotiveerd, gezond en succesvol team. Zou jij de signalen herkennen wanneer een van jouw medewerkers het moeilijk heeft en weten hoe om te gaan in deze situatie? In dit blog lees je hoe je medewerkers kunt ondersteunen met hun mental health.
Waarschuwingssignalen herkennen
Geestelijke gezondheidsproblemen kunnen worden veroorzaakt door een groot aantal aandoeningen situaties. Depressie, angst, verslaving, verdriet, trauma; kunnen o.a. allemaal invloed hebben op geestelijke gezondheid. Vaak aarzelen werknemers om te bespreken wat er echt aan de hand is. Helaas verergert dit de situatie. Hoe kun jij een werknemer herkennen die het moeilijk heeft? Als saloneigenaar ken je jouw personeel goed, dus vertrouw op je instinct en let op de volgende rode vlaggen:
- Concentratieproblemen
- Uitstelgedrag (langer over taken doen)
- Angst en paranoia
- Toegenomen afwezigheid in de salon
- Verlies van interesse in hun werk
- Verlies van geduld (met collega’s en klanten)
Steun je personeel
Een slechte mental health kan de prestaties op het werk beïnvloeden, maar de juiste zorg en ondersteuning kunnen voorkomen dat het uitgroeit tot een ernstig probleem. Communiceer met je werknemers en moedig hen aan om vrij over hun geestelijke gezondheid te praten door een cultuur te creëren die zowel positief als ondersteunend is. Erken het goede werk en vermijd micromanagement, want dat kan het gevoel van eigenwaarde aantasten. Door te luisteren zullen jouw medewerkers zich gewaardeerd voelen, dus vraag of ze willen praten over iets wat hen dwarszit of vraag of ze extra ondersteuning wensen. Als saloneigenaar kun je de volgende stappen ondernemen om een goede mental health en gezonde werkplek te bevorderen:
- Flexibele werktijden
- Verplichte pauzes en rustige ruimtes
- Extra training en ondersteuning
- Herschikking van taken
- Verlof voor doktersafspraken/therapie
Ten slotte is het cruciaal om feedback te krijgen van je personeel en hen erkenning te geven. Dus, vraag hoe het gaat en geef persoonlijke lof. Eigenlijk best eenvoudig, echter: heel belangrijk!