Heerlijk; zomer, zon, lange dagen, warme temperaturen, avondjes op het terras… Misschien ben jij net pas klaar met de voorjaarsschoonmaak, maar de favoriete periode van het jaar staat voor de deur: de zomervakantie! Terwijl klanten naar het strand gaan, van de zon genieten en op vakantie gaan, zit jij misschien binnen en probeer je je salonagenda te vullen. Dit kan een uitdaging zijn. Wij hebben een paar tips op een rijtje te zetten om de zomerse dip in jouw salon te vermijden:
Zorg ervoor dat jouw klanten zelf in actie komen!
Maak in jouw marketinguitingen gebruik van de volgende technieken:
- Schaarste: Er zijn nog maar een paar plekjes vrij! Wees er op tijd bij en boek nu een afspraak! / Wacht niet tot het laatste moment, boek nu alvast je afspraak!
- Inspelen op het seizoen en onzekerheden: Werk nog snel je uitgroei bij voordat je op vakantie gaat! / Zijn jouw voeten wel klaar voor slippers? Boek nu je pedicure! / Op vakantie zonder de nieuwste chrome of glazed donut nageltrend? Dat kan dit jaar echt niet, dus wacht niet langer en boek een manicure bij ons!
Eendagsvliegen benaderen
Loop je klantenbestand eens door. Welke klanten zijn één keer geweest en heb je daarna niet meer gezien? Welke klanten zijn al langer dan 5 / 6 maanden niet geweest? Tijd voor een nieuwe afspraak! Stuur gerichte promoties naar deze “eendagsvliegen” en verleidt ze opnieuw bij je salon te boeken. De kans is groot dat deze klanten een leuke vakantie of evenement voor de boeg hebben waarvoor ze er op hun best uit willen zien.
Vul de langzame dagen
Biedt gerichte specials en promoties aan die enkel geldig zijn op bepaalde dagen of tijdstippen. Jij weet als saloneigenaar welke momenten in de week het lastigst te vullen zijn. Maak daar gebruik van en biedt korting of aantrekkelijke arrangementen aan juist op die momenten. Tijdens de zomervakantie-periode is de kans groot dat klanten flexibeler zijn in hun planning en door een mooie aanbieding geef je hun net dat extra zetje om de afspraak te boeken.
Laat zien wat je kan
Dit werkt eigenlijk het hele jaar door, maar voor de zomer kun je het actiever oppakken: deel in je marketinguitingen jouw beste werk en laat zien wat de must-have trends zijn van deze zomer. De zomer is namelijk de perfecte kans voor een klant om iets nieuws en unieks te proberen om op te vallen op het strand, bij het zwembad of familiebijeenkomst. Maak goede foto’s van je creaties en deel ze op je socials en in je nieuwsbrieven.
Veel succes! En mocht je binnenkort zelf op vakantie gaan: geniet ervan!