Leren omgaan met tijd in jouw salon is de sleutel tot het verbeteren van productiviteit en het verhogen van de winst. Effectief tijdmanagement betekent dat je je tijd weloverwogen gebruikt, waardoor je meer bereikt in minder tijd.

Tijd is geld: Salons verkopen eigenlijk geen behandelingen, ze verkopen tijd. Extra tijd in je agenda vinden voor een afspraak kan jouw salon dus geld opleveren. Slim omgaan met tijdmanagement en planning moet een belangrijk aandachtspunt zijn voor iedere salon eigenaar, want als je dat niet doet kan het je veel kosten.

Tips voor betere tijdmanagement

1. Technologie: uiteraard zetten wij deze tip op nummer 1! Met onze software bespaar je tijd door taken te vereenvoudigen en zelfs te automatiseren. Plaats de boekingswidget op jouw site en ontvang automatisch afspraken in je agenda. Laat klanten weten dat ze vanaf nu hun afspraak simpel online kunnen boeken. Dit bespaart jouw salon tijd aan de receptie. Met onze voorraadbeheer- en klantenbeheer functie kun je ook nog eens tijd besparen op administratieve taken. Meer weten over tijd besparen met onze software? Neem contact op met onze accountmanager voor een vrijblijvende demo: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2. Vind gaten in je agenda: neem een paar minuten de tijd om je online agenda te bekijken en kleine gaten tussen boekingen te vinden. Bel klanten en vraag of ze hun afspraak bijvoorbeeld een kwartiertje kunnen verzetten. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in je agenda voor weer een extra afspraak. 

3. Meten is weten: resultaten meten is met onze software heel simpel. Kijk gewoon even in je dashboard of ga naar rapportages. Daar vergelijk je heel gemakkelijk resultaten per dag, maand of jaar. Deel deze resultaten ook met je team in bijvoorbeeld de dagstart. 

4. Agenda gladstrijken: loop af en toe de diensten die jij aanbiedt nog eens na. Heroverweeg hoeveel tijd is er nodig voor deze dienst, zorg ervoor dat dit klopt. Dit zorgt voor een efficiënte planning.

5. Slim taken plannen: in de agenda van Salonbezoek plan je eenvoudig (herhalende) taken in. Hoe plan je je taken op een slimme manier in? Door:

  • Taken te bundelen: maak tijd vrij om soortgelijke taken in één keer af te handelen, dit kost veel minder tijd dan deze taken op verschillende momenten afzonderlijk te doen.
  • Te prioriteren: het is bewezen dat wanneer je de belangrijkste taken eerst afvinkt, je voldoening voelt en daardoor effectiever verdergaat naar de volgende taak.
  • Te delegeren (waar mogelijk): als saloneigenaar heb je vaak de neiging alles zelf te doen, maar vertrouw ook op de capaciteiten van jouw werknemers.  

Vergeet niet dat er niet alleen voor jou veel te winnen valt door efficiënter te werken, jouw klanten zullen er namelijk ook blij van worden. Een vaak gehoorde klacht bij een bezoek aan een haar- of schoonheidssalon is dat ze moeten wachten. Tijd is kostbaar voor iedereen; het is immers het enige waar je niet méér van kunt maken. Tijd kun je niet controleren, maar je kunt tijd wel beheren en laten werken in het voordeel van jouw salon en jouw klanten.

Krijg de volledige regie over jouw salon

Contact

info@salonbezoek.nl

+31 (0) 85 130 20 20